Ustawa o obowiązku staranności w łańcuchu dostaw ma pomóc firmom w przyjęciu większej odpowiedzialności za globalne współzależności. Podstawową ideą jest zapewnienie przestrzegania minimalnych standardów w zakresie praw człowieka i ochrony środowiska w całym globalnym łańcuchu dostaw. Od 1 stycznia 2023 r. wszystkie przedsiębiorstwa w Niemczech zatrudniające ponad 3000 pracowników są zatem zobowiązane do sprawdzania swoich dostawców w celu zapobiegania ewentualnym naruszeniom. Ustawa ma pomóc w poprawie i harmonizacji przestrzegania praw człowieka i norm środowiskowych na całym świecie.
W tym artykule pokażemy, jakie wymagania nakłada ustawa na Twoją firmę i jak można wykorzystać nowy potencjał dla zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska przyszłości.
Od stycznia 2023 r. wszystkie przedsiębiorstwa w Niemczech zatrudniające ponad 3000 pracowników są zobowiązane do przestrzegania standardów praw człowieka i ochrony środowiska w całym łańcuchu dostaw. Oznacza to ciągłe monitorowanie dostawców – w razie wątpliwości na całym świecie. Jeśli przedsiębiorstwo stwierdzi naruszenia, jest teraz prawnie zobowiązane do podjęcia działań w celu usunięcia nieprawidłowości.
Aby zapewnić ciągły monitoring, przedsiębiorstwa muszą regularnie składać sprawozdania z działań podejmowanych w celu przestrzegania praw człowieka i norm środowiskowych w swoich łańcuchach dostaw. Sprawozdania te muszą być publikowane. Dzięki temu w każdej chwili może zostać przeprowadzona niezależna, a w razie wątpliwości publiczna kontrola.
Wdrażanie prawa jest również monitorowane przez Federalny Urząd ds. Gospodarki i Kontroli Eksportu. Wszelkie naruszenia mogą skutkować grzywnami i karami. Dzięki tym kompleksowym możliwościom monitorowania ustawodawca chce zapewnić, że żadne przedsiębiorstwa nie będą mogły oferować w Niemczech usług lub produktów, których łańcuch dostaw nie spełnia minimalnych międzynarodowych standardów w zakresie praw człowieka i ochrony środowiska.
Łańcuchy dostaw mają znaczący wpływ na sprawiedliwy handel i środowisko na całym świecie. Dlatego zrównoważone podejście do łańcuchów dostaw stanowi decydujący wkład w poprawę standardów na całym świecie. Sprawiedliwe traktowanie dostawców i płacenie uczciwych cen za towary i usługi nie tylko pomaga poprawić warunki pracy w krajach produkujących, ale także zmniejsza ślad środowiskowy przedsiębiorstwa. W ten sposób uczciwe praktyki biznesowe przyczyniają się do aktywnej poprawy poziomu życia ludzi i wdrażania bardziej zrównoważonej produkcji na rynku globalnym.
Łańcuchy dostaw zawsze funkcjonują zgodnie z określonymi zasadami działania. Jeśli brany jest pod uwagę wyłącznie zysk, istnieje ryzyko wyzysku, pracy przymusowej, pracy dzieci i nieodpowiednich warunków pracy. Monitorowanie łańcuchów dostaw pomaga natomiast poprawić warunki pracy na całym świecie.
Oczywiście wdrożenie ustawy znacznie zwiększa nakład pracy dla przedsiębiorstw. Jest to jednak tylko jedna strona medalu. Ustawa stanowi również okazję do promowania bardziej świadomych i zrównoważonych praktyk biznesowych. Daje to możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej w perspektywie średnio- i długoterminowej.
Przedsiębiorstwa, które aktywnie dążą do przestrzegania praw człowieka i norm środowiskowych w swoich łańcuchach dostaw i informują o tym publicznie, poprawiają swoją reputację. Są one coraz częściej postrzegane jako odpowiedzialni i zrównoważeni pracodawcy. Może to pomóc w umocnieniu zaufania klientów, inwestorów i innych interesariuszy oraz ułatwić rekrutację specjalistów i kadry kierowniczej.
Ponadto można zminimalizować ryzyko związane z naruszeniami praw człowieka i norm środowiskowych w łańcuchach dostaw. W przypadku wykrycia naruszenia przedsiębiorstwa mogą podjąć natychmiastowe działania w celu ograniczenia szkód i zminimalizowania ryzyka odpowiedzialności prawnej i/lub finansowej. Ponadto dzięki podjęciu aktywnych działań przedsiębiorstwo uniknie publicznego rozgłosu w mediach.
Należy również pamiętać, że firmy, które podejmują wczesne działania w celu zapewnienia zgodności z prawami człowieka i normami środowiskowymi w swoich łańcuchach dostaw, w perspektywie średnio- i długoterminowej zyskają bardziej pozytywny wizerunek wśród klientów. Wynika to z faktu, że coraz więcej klientów przywiązuje wagę do etycznych i zrównoważonych praktyk biznesowych. Spełnienie tych wymagań na wczesnym etapie sprzyja długotrwałej lojalności klientów, z czego firmy czerpią znaczne korzyści.
Ustawa o obowiązku staranności w łańcuchu dostaw jest kosztownym, ale ważnym krokiem w kierunku poprawy standardów praw człowieka i ochrony środowiska w globalnych łańcuchach dostaw. Zobowiązuje ona przedsiębiorstwa do przyjęcia bardziej zrównoważonych praktyk biznesowych. Umożliwia to osiągnięcie długoterminowego sukcesu, a jednocześnie przyczynia się do bardziej zrównoważonej przyszłości.