Zgłaszanie naruszeń - whistleblowing@thyssenkrupp Materials Poland
W thyssenkrupp Materials Poland uczciwość, zgodność z prawem i regulacjami wewnętrznymi mają najwyższy priorytet. Aby zapewnić, że wartości te są przestrzegane, a potencjalne ryzyko wynikające z naruszeń jest unikane lub minimalizowane, kluczowe jest, aby niewłaściwe postępowanie było identyfikowane, wyjaśniane i naprawiane na wczesnym etapie. Każde wskazanie potencjalnego niewłaściwego postępowania jest traktowane poważnie i prowadzi do przeprowadzenia dochodzenia zgodnie z obiektywnym i przejrzystym procesem, bez jakiejkolwiek stronniczości. thyssenkrupp Materials Poland udostępnia zatem sygnalistom, zgodnie z polską ustawą o sygnalistach i pod jej ochroną, wewnętrzny system informacyjny, który umożliwia sygnalistom składanie zgłoszeń.
Ustawa o ochronie sygnalistów stanowi transpozycję Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii Europejskiej oraz poważne przestępstwa i wykroczenia na gruncie prawa polskiego.
Od 25 września 2024 r. podmioty zatrudniające ponad 50 pracowników muszą wdrożyć odpowiednie środki, w szczególności uruchomić kanał zgłaszania i ustanowić procedury wyjaśniające, które gwarantują m.in. poufność zgłoszenia i ochronę sygnalisty przed ujawnieniem jego tożsamości oraz wszelkimi działaniami odwetowymi wynikającymi ze zgłoszenia.
Szczegółowy opis Zasad prowadzenia dochodzenia oraz Praw i Obowiązków Sygnalisty thyssenkrupp Materials Poland znajduje się w załączniku do niniejszej strony.
1. Kto może poinformować o naruszeniu?
Sygnalistą jest osoba fizyczna, która składa zgłoszenie lub publicznie ujawnia informacje o naruszeniach uzyskane w kontekście swojej pracy. Zgłaszanie może odbywać się wieloma kanałami poprzez:
· pracowników pozostających w stosunku pracy
· samozatrudnionych pracowników
· freelancerów i konsultantów, dostawców, klientów
· wolontariuszu i stażystów
· akcjonariuszy lub właścicieli akcji spółki osoby pełniące funkcje administracyjne, zarządcze, nadzorcze lub reprezentacyjne
· każdą osobę pracującą dla lub pod nadzorem i kierownictwem wykonawców, podwykonawców i dostawców.
2. Co można zgłosić?
Naruszenia wewnętrznych regulacji i/lub obowiązujących przepisów prawa wymienionych w polskiej Ustawie o ochronie sygnalistów, naruszenia praw człowieka i związane z ochroną środowiska naruszenia obowiązków lub zagrożeń, a także naruszenia prawa europejskiego można zgłaszać za pośrednictwem różnych kanałów. Nawet oznaki lub podejrzenia naruszeń mogą być zgłaszane i będą traktowane poważnie. Dlatego w niniejszym dokumencie "naruszenia" będą odnosić się zarówno do faktycznych, jak i potencjalnych naruszeń.
3. Kto jest odpowiedzialny za rozpatrywanie zgłoszeń?
thyssenkrupp AG utworzyła Compliance Investigations Department (CO/L&C-INV) z autonomicznym i specjalnie przeszkolonym personelem jako "Administratorem Raportów", który wspiera thyssenkrupp Materials Poland w zadaniach związanych z przyjmowaniem raportów i prowadzeniem dochodzeń. Odpowiedni inspektorzy ds. zgodności są bezstronni, niezależni, nie są związani instrukcjami w odniesieniu do dochodzeń i są zobowiązani do zachowania tajemnicy. Przychodzące zgłoszenia, które mogą być również składane anonimowo, są traktowane jako poufne, a osoby zgłaszające nieprawidłowości są chronione wszelkimi odpowiednimi środkami przed wszelkimi niekorzystnymi skutkami wynikającymi ze zgłoszenia.
Osoby zgłaszające nieprawidłowości mogą przesyłać zgłoszenia za pośrednictwem różnych kanałów opisanych poniżej. Administrator zgłoszeń wraz z tk Group Function Internal Auditing ("CO/AUD") i Kierownikiem ds. zgodności uzgodnią odpowiednie procedury dochodzeniowe i w razie potrzeby zaproponują thyssenkrupp Materials Poland odpowiednie środki.
4. Jak mogę przesłać raport?
Kultura otwartej komunikacji jest niezbędnym elementem dobrze funkcjonującej zgodności. Pracownicy muszą mieć możliwość otwartego, anonimowego i przede wszystkim wczesnego zgłaszania potencjalnych naruszeń.
W tym celu thyssenkrupp Materials Poland udostępnia szereg wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości, które przedstawiono poniżej:
4.1 thyssenkrupp Electronic Whistleblowing System (BKMS)
Dostęp do Systemu Zgodności thyssenkrupp można uzyskać bezpośrednio pod adresem https://www.bkms-system.net/bkwebanon/report/clientInfo?cin=20TYK11&c=-1&language=pol
(Link przeniesie Cię do Systemu Zgodności w języku polskim. Na stronie docelowej można wybrać inny język, np. angielski, aby przesłać zgłoszenie w Systemie Zgodności).
Oprócz Systemu Zgodności, naruszenia dotyczące Międzynarodowej umowy ramowej (wewnętrzne naruszenia HR w thyssenkrupp) można również zgłaszać przedstawicielom Komitetu Międzynarodowego i Działu Stosunków Pracy w thyssenkrupp AG pod adresem https://www.bkms-system.net/frameworkagreement.
4.2 Infolinia telefoniczna
Kontakt thyssenkrupp pod poniższym numerem telefonu wybierając język polski (automatyczne okno dialogowe):
Telefon: +48 22 152 3361
PIN dostępu: 4541
4.3 Kontakt w centrali thyssenkrupp
Z siedzibą główną thyssenkrupp można skontaktować się za pośrednictwem następujących danych kontaktowych:
thyssenkrupp AG,
Compliance, Department Investigations
thyssenkrupp Allee 1,
45143 Essen, Germany
whistleblowing@thyssenkrupp.com
4.4 Kontakt w ramach thyssenkrupp Materials Poland
thyssenkrupp Materials Poland
ul. Grudziądzka 159
87-100 Toruń
whistleblowing@thyssenkrupp.com
Jeśli pracujesz dla thyssenkrupp, możesz również skontaktować się bezpośrednio z kierownikiem ds. zgodności odpowiedzialnym za Twoją firmę. Szczegółowa lista kontaktów jest dostępna w Intranecie.
Uwaga: W przypadku złożenia wniosku o spotkanie bezpośrednie zostanie ono zorganizowane w ciągu 7 dni.
W przypadku zgłoszenia ustnego, za uprzednią zgodą sygnalisty, zgłoszenie jest dokumentowane w bezpiecznym, trwałym i dostępnym formacie lub w formie transkrypcji rozmowy. Sygnalista może mieć możliwość weryfikacji, sprostowania i potwierdzenia protokołu ze spotkania poprzez jego podpisanie.
Więcej informacji na temat przesyłania raportów do thyssenkrupp można znaleźć tutaj: Submitting a report (thyssenkrupp.com)
4.5 Zewnętrzne kanały raportowania
Zachęcamy sygnalistów do korzystania z naszych wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości. Sygnaliści mają również możliwość przesłania zgłoszenia do zewnętrznego kanału zgłaszania, kierując zgłoszenie do Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce:
Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych sygnalistów
Zespół do spraw Sygnalistów
5. Ochrona danych
Podczas przeprowadzania wewnętrznych dochodzeń zapewnione zostanie przestrzeganie obowiązujących przepisów o ochronie danych. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć tutaj: Informacje o ochronie danych
Załączniki do pobrania:
Załącznik 1 Zasady prowadzenia dochodzenia
Załącznik 2 Prawa i obowiązki sygnalisty
Annexes to download:
Annex 1 Investigation Principles
Annex 2 Rights and Duties of a Whistleblower
Kodeks Postępowania
Szacunek, współpraca i odpowiedzialność społeczna są podstawą trwałego sukcesu biznesowego.
W thyssenkrupp ta filozofia ma długą historię. Niemiecki system zabezpieczenia społecznego opiera się częściowo na modelach wprowadzonych przez naszą firmę 160 lat temu. Równe szanse i sprawiedliwe wynagrodzenie zgodne z lokalnymi standardami są dla nas oczywiste. Oferujemy wynagrodzenia i świadczenia co najmniej zgodnie z krajowymi i lokalnymi standardami ustawowymi i branżowymi, w tym świadczeniami emerytalnymi i zdrowotnymi.
Ponadto thyssenkrupp uznaje ONZ Global Compact i jest zobowiązany Powszechną Deklaracją Praw Człowieka ONZ oraz podstawowymi standardami pracy Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO).
Główne zasady i przepisy regulujące nasze działania, a także standardy, które ustalamy w naszych kontaktach z partnerami biznesowymi i interesariuszami, zostały podsumowane w Kodeksie Postępowania thyssenkrupp. Dla pracowników, menedżerów i zarządu zapewnia on ramowe wytyczne w następujących kwestiach:
• Zgodność z prawem
• Unikanie konfliktów interesów
• Uczciwa konkurencja
• Zapobieganie praniu pieniędzy
• Równe traktowanie i niedyskryminacja
• Prawa człowieka i prawa pracy
• Współpraca z przedstawicielami pracowników
• Bezpieczeństwo i higiena pracy
• Zrównoważona ochrona środowiska i klimatu
• Darowizny
• Lobbing polityczny
• Zachowanie publiczne i komunikacja
• Raportowanie
• Poufne informacje o firmie / informacje wewnętrzne
• Ochrona danych i bezpieczeństwo informacji
• Ochrona własności firmy