Przejrzystość w zakresie emisji CO2 i surowe wymagania dotyczące importu (CBAM)

zoom

Sprostanie poważnemu wyzwaniu, jakim są zmiany klimatu spowodowane działalnością człowieka, jest jednym z priorytetów na najbliższe dziesięciolecia. Aby zwalczyć ten problem, wiele krajów wprowadziło środki prawne mające na celu jego rozwiązanie. Istnieje jednak ryzyko, że te niespójne regulacje doprowadzą do zakłóceń konkurencji w światowym handlu produktami o wysokiej emisji CO2. W związku z tym Unia Europejska wprowadziła niedawno europejski mechanizm dostosowania cen na granicach z emisjami dwutlenku węgla (CBAM) w celu stworzenia regulacji o zasięgu ogólnoeuropejskim.

W praktyce przedsiębiorstwa importujące produkty o wysokiej emisji CO2 do UE będą musiały nabywać certyfikaty emisji spełniające wysokie wymogi środowiskowe UE. Stworzy to zachęty do globalnej redukcji emisji i będzie sprzyjać bardziej sprawiedliwemu handlu międzynarodowemu.

Faza przejściowa rozpoczęła się 1 października 2023 r. Prawo wejdzie w życie w 2026 r. CBAM ma na celu zapobieganie ucieczce emisji i zapewnienie konkurencyjności europejskiego przemysłu dzięki temu mechanizmowi. Nacisk kładziony jest na uniknięcie nierównych warunków konkurencji poprzez zapewnienie, że przedsiębiorstwa w UE i poza nią mają porównywalne obowiązki w zakresie emisji CO2. W ten sposób CBAM pomaga utrzymać konkurencyjność europejskiego przemysłu, jednocześnie promując globalne standardy środowiskowe.

Czym jest CBAM?

W ramach CBAM UE opracowała mechanizm dostosowania granicznego opartego na emisji CO2, aby zapobiec ucieczce emisji. CBAM opiera się na jasnej zasadzie, że emisje CO2 muszą być kontrolowane, aby stworzyć globalne równe warunki konkurencji.

CBAM ustanawia surowe normy emisji dla produktów importowanych, aby zapewnić ich zgodność z celami klimatycznymi UE. Jeśli tak nie jest, przedsiębiorstwa importujące produkty do UE muszą nabyć certyfikaty emisji CO2, aby zrekompensować wyższe emisje.

Przejrzystość i wyraźny związek z istniejącymi systemami handlu uprawnieniami do emisji sprawiają, że CBAM jest skuteczny i efektywny z punktu widzenia Unii Europejskiej. Stanowi on zachętę dla przedsiębiorstw do przejścia na bardziej przyjazną dla środowiska produkcję i przyspieszenia transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej.

Jakie produkty i kraje są objęte CBAM?

CBAM dotyczy wszystkich importerów niektórych towarów ze wszystkich krajów spoza UE. Istnieją jednak pewne wyjątki.

Zwolnione są:

  • Kraje, które już uczestniczą w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji.

  • Kraje, które mają system emisji powiązany z UE.

  • Była członkini UE, Wielka Brytania, która obecnie pracuje nad własnymi przepisami, które wejdą w życie najwcześniej w 2026 r.

Jednak nie wszystkie grupy produktów są objęte przepisami. CBAM ma zastosowanie do grup produktów takich jak żelazo i stal, aluminium, wodór, cement, energia elektryczna i nawozy.

Nowe wyzwania i możliwości dla przedsiębiorstw

CBAM może głęboko zmienić krajobraz biznesowy i stawia przed przedsiębiorstwami nowe wyzwania. Jak jednak organizacje powinny zareagować na nowe przepisy?

1. Zrozum wpływ na swoją organizację: Przedsiębiorstwa powinny najpierw zrozumieć, jak CBAM wpłynie na ich działalność. Wymaga to dokładnej analizy, które produkty i usługi mogą zostać objęte nowymi przepisami dotyczącymi dostosowania cen na granicach z emisjami dwutlenku węgla.

2. Zdywersyfikuj łańcuchy dostaw: Firmy powinny rozważyć dywersyfikację łańcuchów dostaw w celu zmniejszenia potencjalnego ryzyka związanego z CBAM. Na przykład poprzez poszukiwanie dostawców z regionów o niższej emisji dwutlenku węgla.

3. Przestrzegaj przepisów dotyczących zgodności: Firmy muszą zapewnić spełnienie wymogów zgodności CBAM, co wymaga dokładnego rozliczania i dokumentowania danych dotyczących emisji.

4. Angażuj się w dyskusje społeczne: Firmy powinny aktywnie angażować się w dialog z decydentami i społeczeństwem na temat możliwości, ryzyka i konsekwencji CBAM.

5. Wykorzystaj współpracę i partnerstwa: Firmy mogą czerpać korzyści ze współpracy z innymi firmami, organizacjami branżowymi i instytucjami badawczymi w celu wspólnego opracowania innowacyjnych rozwiązań zapewniających zgodność z CBAM.

Ogólnie rzecz biorąc, europejski mechanizm dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla wymaga od firm proaktywnego podejścia. Oferuje on jednak również możliwość uczynienia działalności biznesowej bardziej zrównoważoną i osiągnięcia długoterminowych korzyści. Firmy, które wcześnie dostosują się do nowych wymagań i odpowiednio na nie zareagują, będą miały lepszą pozycję do skutecznego sprostania wyzwaniom CBAM.

Etapy i zadania CBAM

CBAM dzieli się na trzy etapy, które umożliwiają stopniowe wprowadzanie nowego mechanizmu CO2.

1. Wniosek o zezwolenie na pełnienie funkcji deklarującego CBAM (2023–2026)

W pierwszym etapie przedsiębiorstwa z siedzibą w UE, które importują towary objęte systemem, wyznaczają tzw. „deklarującego CBAM”. Deklarujący musi się zarejestrować i jest odpowiedzialny za pełne monitorowanie i dokumentowanie importu objętego CBAM. Jest to bardzo wymagające zadanie, mające ogromne znaczenie również pod względem zarządzania zasobami. Deklarujący CBAM jest zatem odpowiedzialny za zapewnienie wypełnienia obowiązków sprawozdawczych i certyfikacyjnych oraz za dokładne monitorowanie importu towarów.

2. Wypełnienie obowiązku sprawozdawczego CBAM (2023–2025)

Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do zgłaszania wszystkich importowanych towarów objętych CBAM oraz zadeklarowanych emisji CO2 w raporcie za każdy kwartał. Obowiązkowe są następujące informacje: dane dotyczące importowanych towarów (rodzaj, ilość, emisje związane z produkcją i kraj pochodzenia), informacje o cenach CO2 zapłaconych w państwach trzecich oraz raport weryfikacyjny.

3. Zakup certyfikatów CBAM (od 2026 r.)

W trzeciej fazie obowiązki sprawozdawcze zostaną uzupełnione o prawnie określoną kompensację emisji CO2. Za każdą tonę emisji gazów cieplarnianych wygenerowaną bezpośrednio podczas produkcji należy zakupić na rynku europejskim certyfikaty CO2.

Wniosek: CBAM jest złożonym systemem i wymaga dużej ostrożności

Wprowadzenie CBAM w październiku 2023 r. zapewniło jasność dla przedsiębiorstw. Każdy, kto importuje produkty objęte unijnym systemem kompensacji emisji CO2, musi być przygotowany na rozbudowane wymogi dokumentacyjne i ewentualny zakup certyfikatów CO2 od 2026 r.

Najważniejsze informacje w skrócie

  • CBAM ma na celu zapobieganie ucieczce emisji i jednocześnie stworzenie równych warunków konkurencji.

  • Pierwsza faza/faza przejściowa europejskiej ustawy o mechanizmie dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla rozpoczęła się 1 października 2023 r.

  • CBAM wymaga aktywnego podejścia. Przedsiębiorstwa, które wcześnie dostosują się do nowych wymagań i zareagują na nie, będą w stanie lepiej sprostać wyzwaniom.